دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
حجت الاسلام شمس

حوزه/ کمال انسان در تلاش بی وقفه برای کسب مال دنیا نیست بلکه در فقیه شدن در دین است و اگر شما طلاب قصد دستیابی به مال دنیا را دارید از همینجا دست از این کار کشیده و به دانشگاه بروید زیرا از طریق تحصیلات دانشگاهی بهتر می توانید به این مقصود دست یابید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس، امروز در جمع مدیر، معاونین و طلاب مدرسه سفیران هدایت، که در مسجد ملا اسماعیل یزد برگزاری شد با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(علیه السلام) اظهار داشت:  طبق این حدیث می توان  با شرایط به کمال رسیدن آشنا شد «الکمال و کل الکمال التفقه فی الدین و الصبر علی انائبة و تقدیر المعیشه؛ کمال و بلکه همه ی کمال انسانی در سه چیز است: دانا بودن در دین و احکام آن(فقیه شدن در دین)، شکیبا بودن در ناراحتی ها و مصائب(صبر) و برنامه ریزی درست در امور زندگی است. اصول کافی، ج1، ص 32.»

 سه شرط کمال انسان

وی در توضیح «التفقه فی الدین» که یکی از سه شرط کمال انسان است، گفت: این فرصت برای شما طلاب، زمانی که قبول کردید به حوزه بیایید و سربازی و نوکری امام زمان(عج ) را بکنید فراهم شده و این بستگی به خود شما دارد که چقدر در یادگیری علوم دینی تلاش و همت داشته باشید.

وی اضافه کرد: کمال انسان در تلاش بی وقفه برای کسب مال دنیا نیست بلکه در فقیه شدن در دین است و اگر شما طلاب قصد دستیابی به مال دنیا را دارید از همینجا دست از این کار کشیده و به دانشگاه بروید زیرا از طریق تحصیلات دانشگاهی بهتر می توانید به این مقصود دست یابید.

وی در توضیح «الصبر علی انائبة» که یکی از سه شرط کمال انسان است ،خطاب به طلاب تصریح کرد: شما که اکنون درس طلبگی را انتخاب کرده اید در این راه با مشکلات زیادی روبه رو خواهید شد، اما اگر در مسیر کسب علم و فقیه شدن در دین صبر پیشه کنید یقیناً به کمال خواهید رسید.

حجت الاسلام و المسلمین شمس، در خصوص آخرین شرط کمال انسان یعنی «تقدیر المعیشه» خاطرنشان کرد: شما طلاب در کنار صبر و تلاش برای فقیه شدن در دین نیازمند ترسیم یک افق دید و چشم انداز برای خود هستید که این کار جز با برنامه ریزی منسجم ودقیق انجام پذیر نخواهد بود.

 جریان توجه ویژه امام زمان(عج) به مسجد ملااسماعیل

مدیر حوزه علمیه استان یزد در بخش دیگر سخنان خود در  خصوص نحوه ساخت ملااسماعیل گفت: مرحوم ملااسماعیل به آخوند ملااسماعیل در بین مردم شهرت داشتند و زمانیکه تصمیم به ساخت این بنای بزرگ گرفتند به کارگران و معماران و کسانیکه به نحوی در ساخت این مسجد شریک بودند امر کرد که بدون وضو خشتی را روی خشت در این مسجد نگذارند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس افزود: یک روز بنای مسجد ملااسماعیل خدمت مرحوم آخوند ملااسماعیل می رسد و از ایشان می خواهد مزدش را بدهد، مرحوم ملااسماعیل می گوید فردا پولت را بهت می دهم و بنا صبح روز بعد خدمت مرحوم ملااسماعیل می رسد و تقاضای مزدش را می کند که ایشان دوباره می گویند فردا پولت را می دهم و این قضیه چند بار تکرار می شود  تا اینکه طاقت بنا تمام می شود و با باادبی خطاب به مرحوم آخوند ملااسماعیل می گوید: «تو که پول نداشتی چرا مسجد می سازی» که مرحوم در جواب این گستاخی می گوید فردا بیا و حتما پولت را بهت می دهم. صبح بعد از این ماجرا بنٌا دوباره خدمت مرحوم آخوند می رسد و این بار با کمال تعجب می بیند مرحوم ملا اسماعیل یک کیسه پر از پول به او می دهد، اما بنا از گرفتن این پول اجتناب می کند و می گوید تا نگویی قضیه چیست، پول را نمی گیرم زیرا اگر تو پول داشتی چرا همان مرتبه اول به من پول را ندادی و اگر پول نداشتی این همه پول را از کجا آوردی!. مرحوم آخوند ملااسماعیل به بنٌا می گوید اگر قول دهی تا من زنده هستم قضیه را به کسی نگویی به تو خواهم گفت چه شده است.  ملًا لب به سخن می گشاید و می گوید دیروز که تو با من اینگونه حرف زدی دلم شکست و یک آن متوجه این موضوع شدم که ما در این دنیا صاحب و مولایی داریم و نیمه شب  به خواندن نماز و راز و نیاز با ولی عصر(عج)، که بعد از پایان نماز و عبادتم یک کیسه پول را به من دادند.

وی خطاب به طلاب گفت: شرایط شما ویژه است زیرا هم در مکان مقدسی مشغول به تحصیل هستید که خشت خشت آن را کارگران با وضو گذاشته اند و این مسجد مورد توجه امام زمان(عج ) است و هم اینکه درس طلبگی و نوکری امام زمان(ج) را انتخاب نموده اید.

مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: در هرکجا از زندگی گیر کردید و مشکلی برای شما به وجود آمد هرچه قدر هم بد باشید به این فکر بیافتید که شما در این عالم تنها نیستید و صاحبی دارید که دستتان را رها نخواهد کرد.

 توصیه ای در خصوص انتخاب همسر

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان یزد نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه شما سفیران هدایت اکثراً در سن ازدواج هستید دقت کنید همسری را برای خود برگزینید که در کنار معیارهای مهم و قابل توجه دیگر به گونه ای تربیت شده باشد که  بتواند در سخت ترین شرایط با شما همراهی کند زیرا کار شما کار دشواری است و باید منطقه به منطقه به عنوان سفیر برای هدایت افراد هجرت کنید.

حجت الاسلام سید محمد محسن حسینی پور ابراز داشت: تمام همت و تلاش خود را در راه کسب علم و تقوای الهی بگذارید و در این مسیر با توسل به ائمه اطهار در راستای ترویج فرهنگ دینی قدم بردارید تا موفق شوید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha